Stort møte om matberedskap i Tydal
Flere hundre var samla på kvelden torsdag 10. oktober til arrangementet «Mening, Mat og Mot» i Tydalshallen.
– Løsningene som er utviklet her er unike, og kan få stor betydning når det gjelder beredskap, alliert mottak og øvelser, sier avdelingsdirektør i Forsvarsbygg, Stig Nilsen.
Et kampfly trenger et verksted. Også når det er utstasjonert på en øde flyplass ute i verden.
I fjor høst inngikk Forsvarsbygg innovasjonspartnerskap med Fosen Tools for å utvikle fleksible, mobile og bærekraftige bygg til deployering av Luftforsvarets F-35 kampfly. Prosjektet har fått et tilskudd på 15 millioner kroner fra Innovasjon Norge.
Etter en intensiv utviklingsperiode i tett samarbeid med partene, kunne Fosen Tools demonstrere og overlevere sine prototyper til Forsvarsbygg og Luftforsvaret tirsdag.
Se Fosen Tools’ animasjonsvideo
Luftforsvaret har behov for å kunne ta med seg komplette verksteder
Luftforsvaret har manglet gode nok løsninger for raskt å kunne ta med seg alt av utstyr som gjør det mulig å bo, jobbe og utføre oppdrag ved midlertidige flybaser. Blant annet har de hatt behov for kunne ta med seg komplette verksteder for lakkering, hjulbytte og redningsutstyr ut til midlertidige baser.
Må kunne fraktes med C-130 Hercules
Under markeringen tirsdag, fikk Forsvarsbygg og Luftforsvarets representanter demonstrert hvordan disse bygningsmodulene fungerer. Et viktig prinsipp for modulene, er at de enkelt skal kunne pakkes opp og ned igjen. Det har også vært et absolutt krav at alle modulene skal være tilpasset høydemessig for å kunne fraktes med det militære transportflyet C-130 Hercules, tillegg til transport med bil eller båt.
Modul for tørking og pakking av bremseskjermer for F-35
Verkstedmodulene kan ekspanderes til begge sider og takhøyden heves, noe som gir en innvendig takhøyde på 2,44 meter. Modulen innehar ventilasjonssystem, varmepumpe, avfukter, luftavsug, trykkluft, vann og arbeidsstasjoner. Modulen som ble vist frem dekker behovet for tørking og pakking av bremseskjermer for F-35 og en egen avdeling for overflatebehandling.
En tørkemodul for bremseskjermer er tilknyttet verkstedmodulen via en sluse. Denne modulen har en kapasitet til å tørke inntil seks bremseskjermer på samme tid. Tørkemodulen har en «teleskopfunksjon» som gjør at den kan forhøyes fra en høyde på 2,4 meter til en høyde på 4,4 meter.
Ny teknologi med bærekraftige energipakker med selvforsynt energi
Bærekraft har vært et sentralt krav til de nye løsningene. Verkstedløsningen er selvforsynt med energi, gjennom en egen integrert energimodul med batteripakke og solcelleløsning på taket.
En separat energimodul også med solcelleløsning, skruekompressor og generator, sørger for økt kapasitet når det gjelder strøm og trykkluft til verkstedmodulene. Denne hybridløsningen er en kraftpakke som reduserer støy, og utslipp av karbondioksid (CO2) med mellom 70 og 90% i forhold til tradisjonelle løsninger.
Luftforsvaret får løst oppdragene sine på en enda bedre måte
– Vi har testet modulene i noen måneder nå. Dette komplimenterer våre muligheter for vedlikehold av kampflyene våre når vi deployerer til fremmede baser. Både for øvelser og med tanke på spredningskonseptet vårt, og ikke minst ved en eventuell krise. Vi kan få redusert deployeringstiden og redusert planleggingsbehov, dersom vi må operere fra andre steder enn våre hjemmebaser, forteller fungerende sjef for 132 luftving, oberstløytnant Tom Christiansen.
Kan få stor betydning for beredskap, alliert mottak og øvelser
Avdelingsdirektør i Forsvarsbygg Stig Nilsen, sier at innovasjonen representerer en stor milepæl for Forsvarsbygg.
– Vi er meget stolte og glade for at vi nå kan overlevere innovative løsninger som har så direkte og konkret betydning for den operative virksomheten til Luftforsvaret. Det er en stor milepæl for Forsvarsbygg å utvikle fleksible, mobile og bærekraftige byggløsninger. Løsningene som er utviklet her er unike, og kan få stor betydning når det gjelder beredskap, alliert mottak og øvelser, sier Stig Nilsen.
– Dette er også et konsept som har stor overføringsverdi til andre typer beredskap og innsatsstyrker militært og sivilt, sier han videre.
– Svært takknemlige for tilliten som er vist oss
– Vi er svært takknemlige for den tilliten som er vist oss gjennom dette innovasjonspartnerskapet med Forsvarsbygg og Luftforsvaret. For Fosen Tools er det strategisk viktig å bidra til utviklingen av fleksible, mobile og bærekraftige bygg for deployering av Luftforsvarets F-35 kampfly, som en videreføring av våre etablerte produkter innenfor dette området. Partnerskapet har gitt oss en unik mulighet til å utvikle innovative løsninger som ikke bare vil styrke Luftforsvarets operasjoner, men også kunne være til nytte for andre segmenter i samfunnet, sier Arne Frode Pettersen, eier og forretningsutvikler i Fosen Tools.
Prosjektet er blitt gjennomført iht. både spesifikasjon, budsjett og tidsplan.
– Vi håper at våre nye produkter kan forme fremtidens deployeringssystemer, sier Pettersen.
Innovasjonen skal også ha nytteverdi for andre virksomheter
Selv om Luftforsvaret er hovedbruker for dette konkrete prosjektet, er det et ønske at løsningen med enkle justeringer også kan benyttes av andre virksomheter i det sivile samfunnet som blant annet beredskapsetatene og humanitære organisasjoner.
Hva er et innovasjonspartnerskap?
Innovasjonspartnerskap er en juridisk anskaffelsesprosedyre og en samarbeidsmodell som skal legge til rette for økt nytenkning og innovasjon. Oppdragsgiver (offentlig aktør) og privat næringsliv (leverandører) skal utvikle løsninger eller tjenester som ikke finnes i markedet fra før. Et mål for innovasjonspartnerskapet er at det kan gi muligheter for næringsvekst og eksportmuligheter til det internasjonale markedet.
Tilskudd fra Innovasjon Norge
Forsvarsbygg har fått innvilget et tilskudd på inntil 15 millioner kroner fra Innovasjon Norge for å inngå ett eller flere innovasjonspartnerskap med leverandører der målsettingen er å utvikle fleksible, mobile og bærekraftige bygg.
Samarbeidspartnere
Prosjektet gjennomføres i samarbeid med Nasjonalt program for leverandørutvikling, Innovasjon Norge og Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ).
Kilde: Forsvarsbygg